Jan L. de Jong: Paintings in Palaces: Descriptions and Inscriptions

    

Dipinti nei palazzi: descrizioni e iscrizioni

L’articolo indaga la relazione tra accessibilità dei palazzi romani e visibilità delle loro decorazioni dipinte, da un lato, e l'oggetto delle relative decorazioni dipinte, dall'altra. Se ne desume che palazzi come quello dei Conservatori (parte di esso) e del Palazzo Vaticano, con spiccata funzione pubblica e relativamente facilmente accessibili, sono stati decorati con dipinti di natura propagandistica. Per rendere chiaro il messaggio propagandistico, inoltre, le decorazioni dipinte sono accompagnate da iscrizioni con funzione di guida per gli osservatori a capire i soggetti raffigurati in modo molto specifico, in particolare in base alle intenzioni propagandistiche del committente. I palazzi privati, al contrario, accessibili solo ai parenti e a persone provenienti dalla cerchia familiare, presentano, invece, un apparato decorativo dipinto, che, se anche difficile da identificare, non sembra necessitare delle iscrizioni esplicative, in quanto i visitatori del palazzo, grazie alla familiarità con la storia e gli interessi del proprietario, possono facilmente identificare e comprendere i soggetti raffigurati. Se ciò non fosse, invece, si creerebbe una buona opportunità per il proprietario del palazzo di spiegare i soggetti dipinti, impressionando i visitatori con la sua personale cultura.


Paintings in Palaces: Descriptions and Inscriptions

This paper explores the relationship between the accessibility of Roman palazzi and the visibility of their painted decorations on the one hand, and the subject matter of these painted decorations on the other. It is observed that sites such as the Palazzo dei Conservatori (or parts thereof) and the Vatican Palace, with a markedly public function and of relatively easy access, were in both cases decorated with paintings of a propagandistic nature in order to communicate a message as directly as possible. These paintings are accompanied by inscriptions intended to guide the beholders understanding of the depicted subjects in a very specific way, namely in accordance with the propagandistic intentions of the patron(s). Private palaces, on the contrary, accessible only to relatives and other persons from the owner’s inner circle, present a set of painted decorations that, though sometimes with uncanonical subjects, did not necessarily require explanatory inscriptions. Visitors to the palace were likely to have been familiar with the owner’s history and interests, and were therefore able to identify and understand the iconography. Otherwise the visitor’s puzzlement would have provided the palace owner with the opportunity to explain the painted subjects and impress the visitor with his knowledge.