Enzo Borsellino: Sulla prima attività di Gregorio Guglielmi (Estratto dal fasc. I - serie VII)

    

L’articolo prende origine da alcune ricerche effettuate dall’autore nelle chiese e archivi di Praga, e illumina alcuni aspetti dell’attività giovanile del pittore romano Gregorio Guglielmi, partendo da alcune sue prove nel campo dell’incisione. Tra i vari lavori svolti per ordini religiosi, in parte superstiti in parte ricostruibili attraverso testimonianze indirette, spiccano quelli destinati agli Agostiniani di Praga, per i quali il pittore eseguì entro il 1739 la pala dell’altar maggiore nonchè la pala per uno degli altari laterali della chiesa di Santa Caterina della capitale ceca . Di questa importante commissione vengono pubblicati alcuni documenti inediti. Vengono inoltre identificati una tela ed un affresco di Guglielmi nel Palazzo del Commendatore Di Santo Spirito in Saxia a Roma, eseguiti poco prima della metà del secolo.

Contribution to the early activity of Gregorio Guglielmi
 
Deriving its origin from the research conducted by the author in the churches and archives of Prague, the article throws fresh light on some aspects of the youthful work of the Roman painter Gregorio Guglielmi. It takes as its starting point some of Guglielmi’s experiments in the field of engraving. Of the various altarpieces commissioned from him by religious orders, which in part survive, and can in part be reconstructed through indirect testimonies, particular importance attach to those he produced for the Augustinians of Prague, for whom he painted by 1739 the altarpiece for the high altar of their church. Another important commission is that of an altarpiece for one of the side altars in the church of St. Catherine in the Czech capital; some unpublished documents relating to it are published in the article. The author also identifies a canvas and a fresco by Guglielmi in the Palazzo del Commendatore Di Santo Spirito in Saxia in Rome, completed shortly before the middle of the century.